lördag 18 september 2010

Radiolitteraturpepp!

Höstens Bokcirkel i P1 läser Jane Eyre! Efter den väldigt fina och intressanta läsning av en annan av mina favoritböcker, Blonde, i somras är mina förväntningar givetvis uppskruvade till max. Som vanligt är jag oroad över cirkelns sammansättning. Johan Kling blir spännande att höra, och Alexandra Coelho Ahndoril blir säkert bra, men Björn Ranelid? Really? Visserligen fick den förra bokcirkeln mig att omvärdera Jan Gulliou, karln är ju genuint kunnig och intresserad av litteratur, med Ranelid är problemet snarast det motsatta. Hoppas inte Jane Eyre blir alldeles nerkletad med skånska floskler om kvinnan.

3 kommentarer:

  1. Fan. Först blev jag väldigt peppad för jag gillar verkligen Jane Eyre och kan prata om den (och Sargassohavet!) i en evighet. MEN, Björn Ranelid, detta aber, jag orkar inte med honom! Hur ska någon annan få en syl i vädret utan att de stänger av hans mikrofon? Dessutom vill han ju mest prata om sig själv hela tiden och mitt intresse för honom är väl mest... ljummet.

    SvaraRadera
  2. Jag har också omprövat Jan Guillou, även om det ofta finns inslag av "jag måste visa hur macho jag är genom att skryta om mina karaktärers sexualla bedrifter" så är han grymt påläst och har många intressant poänger angående vår politik idag. Björn Ranelid har jag faktiskt dålig koll på, har inte läst något och enda gången jag hört/sett honom var efter Linda Skugges utspel om att han hade läppglans och rakade armar i sin recension av hans bok Kvinnan är det första könet.
    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Snygg design, ett verkligt lyft!

    SvaraRadera