onsdag 26 maj 2010

Tights vs. shorts, Hello World. vs. Intersport

Jag brukar säga att jag inte förstår poängen med löpträning. Jag brukar säga att jag aldrig kommer förbi stadiet där man tänker "Det här suger. Jag lägger ned". Jag brukar säga att det beror på att jag har överlägsen simultankapacitet, medan andra lyssnar på musiken och njuter av att vara utomhus och glömmer bort att det är jobbigt att springa så har jag inga som helst problem med att lyssna på musiken, titta på träden OCH tänka på hur jobbigt det är att springa. Jag brukar säga att jag i alla fall är en inomhusmänniska.

I någon sorts förhoppning om att muntra upp en långsam söndag gav jag mig ut i alla fall. Om det är en dålig dag är jag i alla fall inte konstant ute på joggingrunda, eller hur? Men det var faktiskt lite mindre värdelöst än jag väntade mig. Kanske beroende på de nya, lite latare, omgivningarna? Jag kanske ska göra det här ändå, tänkte jag och nästa springtur var också helt okej.

Med min danstights-succé i bakhuvudet tänkte jag att jag skulle göra det här rätt och fixa kläder som faktiskt är gjorda för att man ska motionera utomhus i dem. Men seriöst, måste man ha tights på sig i en miljö där man kan träffa på människor som inte bär tights? Svar: ja, om du är kvinna måste du det. Jag vet att det enda Linna Johansson accepterar är tajt tajt tajt men jag tänkte mig ändå lagom åtsittande shorts, som kan kombineras med lager-på-lagervarianter om det är kyligt. Tji fick jag, för på sportaffärens tjejavdelningen finns uteslutande saker som ser ut att sitta som korvskinn. Och inga fickor har de heller. Var jag ska ha mp3-spelare och nycklar har Intersport inget svar på. (Våga inte föreslå ... ). En sökning på nätet (hann/ides inte kolla herravdelningen) avslöjar ett stort utbud av icke-tighta, fickförsedda sportbyxor för män och efter idogt letande två modeller för damer. Tajt-tajt-tajt-regeln verkar bara gälla den senare gruppen, i alla fall om man ska tro designers och/eller inköpare. Tjejer behöver tydligen inte ha med nycklar eller iPod, men vart har man överfallslarmet?

3 kommentarer:

  1. Överfallsalarmet har man i stegräknaren, upptäckte min mamma och jag när hon tappade sin i golvet och råkade sätta igång det utan att vi hade en aning om hur det stängdes av.

    SvaraRadera
  2. Ned Flanders kan väl inte ha fel?

    Det brukar finnas en rygg/rumpficka på tightsen har jag sett när jag rört mig bland joggare. Rätt osmidig, men i alla fall en ficka.

    SvaraRadera
  3. Jag har ett par långa (långbenade?) tights med rumpficka. Eftersom man oftast bär dem tillsammans med en jacka så blir fickproblemet löst automatiskt.

    Problemet är sommarjoggningen. Jag hade stora problem att hitta ett pa shorts förra året. jag trodde att det var comme il faut inom sportvärlden, men tydligen bara för män. Till slut hittade jag ett par tennisshorts på Adidasaffären. Mitt tips är annars att gå till pojkavdelningen eftersom shorts är ett osmickarande plagg, oavsett kön.

    SvaraRadera