tisdag 6 juli 2010

De två första Twiligtfilmerna - några reflektioner

1. Den andra filmen (New Moon) är så ofattbart kasst att jag i efterhand undrar hur jag orkade se klart den. Den första (Twilight) hade ju i alla fall någon som liknade handling, även om de ägnade den inledande tredjedelen åt att förklara sin hembrända vampyrmytologi. (Första Harry Potter-filmen lider ju av samma problem).

2. Jag tror inte Bella tjatar om att få bli vampyr för att hon är en hopplöst förälskad tonåring utan just för att hon verkar bli lite trött på att behöva bli räddad hela tiden. Edward vill uppenbarligen ha en menlös tjej att ta hand om och inte någon som kan ta hand om sig själv eller gud förbjude, försvara honom.

3. Jag tänkte först att det kanske var smart av honom att inte låta henne ge upp sin själ för att vara med honom efter att ha dejtat i typ två veckor. Den teorin höll tyvärr inte efter det här konstiga giftermålskravet i slutet av New Moon. (Vilket dessutom leder till frågan om hur vampyrer gifter sig i Twilightverse. Är de ens erkända som medborgare? Kan Edward gifta sig fast han bara är 17 år?)

4. Jacob verkade ju vara en rätt gullig kille till att börja med men visade sig vara precis lika oskön som Edward. Bella och Jabcob kan inte vara tillsammans eftersom Jacob blir till en varg som inte kan kontrollera sig när han blir arg . Bella säger då ungefär att hon får se till att aldrig göra honom upprörd. I mina ögon ser det inte ut som något annat än en misshandelsrelation på väg att hända. Naturligtvis är det ju Bellas ansvar att se till att han inte blir arg och skadar henne, right?

5. Bellas och Edwards icke-sex har det ju redan skrivits spaltmeter om (även om jag just nu inte kan hitta en enda länk) men jag kan i alla fall bidra med två cent(imeter). Till att börja med är det sådär tvärtom-rart att Bella är den som tjatar och Edward den som får kontrollera inte bara sin egen lust utan även hennes, samt att han vägrar ligga innan de gift sig (har jag läst, inte med i de filmerna jag sett).

6. Många har påpekat att identifikationen som alla dessa tonårstjejer känner med Bella inte handlar om att vara menlös utan om att vara utvald, om dagdrömmen att gå från att att vara en vanlig, kanske till och med lite mesig tjej till att bli sedd och utpekad som något särskilt. Det håller jag med om, men frågan är varför detta pekas ut som en tjejgrej. Det kryllar ju av liknande historier med killar i huvudrollen: Harry Potter, Luke Skywalker, Belgarion ... . Kanske är tjejerna bara svältfödda eftersom de identifierar sig med menlösa Bella?


(Funderar på att införa etiketten genusblaj för sådana här inlägg, samt om alla inlägg inte skulle ha etiketten skräpkultur).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar