onsdag 21 juli 2010

Det finns en särskild plats i helvetet för de som sprider konstiga myter om kvinnor

Blondinbella är visst i farten igen och har svarat någon negativ kommentar med något i stil med att "det är så tråkigt att tjejer alltid ska trycka ner varandra". Exakt hur dumt det är har Underbarclara redan redogjort för, och varför det är så dumt har Like a Bad Girl Should skrivit om här.

Jag funderar på var den här myten kommer ifrån från början. Kanske från tanken om att det i det flesta sammanhang antas att det bara finns utrymme för ett begränsat antal kvinnor, typ "men vi har redan bokat ett tjejband till den här festivalen", eller smurfen vars enda egenskap är att hon är tjej. Någon var inne på samma spår i Bangs nördnummer, men den artikeln ligger inte på nätet och jag kan inte hitta tidningen hemma. Om det här antagandet stämmer är det enda sättet för en kvinna att komma uppåt i världen att slå ut andra kvinnor. Dessutom kan det här användas för att inte släppa fram fler tjejer med eftersom "de ändå inte kan hålla sams".

Jag, som ganska länge såg mig själv som en tjej som blir accepterad av killarna, blir så trött och lite ledsen när jag läser sådant här. Kan inte folk bara fatta att det inte handlar om manligt och kvinnligt utan bara om puckon och icke-puckon. Jag lovar att det är statistiskt oberoende av det föregående.

PS. "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra" lär vara ett citat av USA:s tidigare utrikesminister Madeleine Albright. Det är också en bok av Liza Marklund som trots goda avsikter sprider myten att kvinnor inte skulle hjälpa varandra. Synd.

1 kommentar:

  1. det handlar ju väldigt mycket om vilket filter man silar sin sanning igenom. om två tjejer pratar med varandra om en tredje tjej och avhandlar hennes relationsstatus eller jobbsökande eller whatever, då är det skvaller. om två killar konstaterar att en tredje är "dum i huvudet" eller nåt är det inte skvaller utan bara.. ja vadå? ingenting som sårar nån? bara för att tjejer har lärt sig att diskutera saker med mer än en mening anses de föra osanningar vidare, medan killar på nåt magiskt sätt kommer undan. är så jävla lack på det där alltså. jag skulle ju påstå att tjejerna i alla fall gör ett seriöst försök att leva sig in i en annan människas liv och inte bara tror att de avhandlar lite "fakta", som killarna verkar tro att de gör. männen i min bekantskapskrets är verkligen precis lika skvallerbenägna som kvinnorna.

    SvaraRadera