tisdag 14 december 2010

Terrorister är inte avundsjuka och dina skor är fortfarande fula

Jag brukar inte blogga politik. Jag brukar inte blogga insändare/Ring P1/Newsmill för jag inser att om jag börjar kommer det vara som att försöka tömma en ocean av dumhet med en fingerborg. Men ibland bara måste man.

Jag läser i dagens Metro en insändare med rubriken "Terroristerna är avundsjuka på vår frihet". Jag orkade i ärlighetens namn inte läsa insändaren men rubriken satte igång en del tankeverksamhet. Alltså, vad är det med det här landet där avundsjuka ständigt framförs som orsak till att någon inte gillar något? Skrattat åt en illa skriven artikel om en vräkig vindsvåning nyligen? Du är vara avundsjuk! Slentriangnällt lite på årets underklädeskampanjer? Du är bara avundsjuk! Vet du inte var du ska börja när du ska beskriva allt som är galet med Chloé Shutermans blogg? Du är definitivt bara avundsjuk! Själv tycker jag det är jättekul för hennes mamma att hon kan klä sin 12-åring i päls. Eller nåt.

Men kom igen... Visst kan avundsjuka vara en stark drivkraft hos många, och inte alltid en positiv sådan. Men det finns fler exempel på när avund som motiv saknar all relevans. Kommer du ihåg i mellanstadiet när de häftigare kidsen dissade dina Graninge-stövlar och din mamma tröstade dig med att "de bara var avundsjuka"? Det var inte sant då och det är inte sant nu heller.

Frågan är alltså varför detta argument återkommer gång på gång, och folk ser jante-spöken på ljusan dag. Naturligtvis för att det är ett så bra argument, du gillar inte något, må det vara 12-åringar med märkesväskor eller västerländsk kultur i allmänhet, och säger det så försöker du bara snacka ner något du egentligen vill ha själv, men inte kan få. Och förneka inte, för du kan inte ens erkänna det för dig själv, men du är grön av avund. Det är helt enkelt det perfekta argumentet, eftersom det inte går att motbevisa. Ibland känns det som en konspiration för att för att försvara rätten till skitdrömmar (som Nina Björk skulle kalla det) men det blir så komiskt när någon försöker utvidga det till att civilisationernas krig egentligen handlar om missunnsamhet. Eller beror det på att den del människor helt enkelt inte kan inse att andra kan ha andra smakpreferenser?

Sådär, nu har jag sänkt havsnivån med en nanometer.

1 kommentar:

  1. Bra skrivet. En tanke till: Det handlar inte bara om att sänka havsytan med en nanometer, utan också om att visa andra som drunknar i skiten att de inte är ensamma.

    SvaraRadera