onsdag 1 december 2010

Radiopysselpepp och manliga muffins

Underbara Clara börjar efter nyår sända pyssel- och myspysradio under vinjetten Husmorsskolan. På Facebook har jag sett mer än en kommentar om "nyreaktionärt" och "besviken på P1". Men, nej, jag håller inte med. Alls. Visserligen kan programmets titel  tolkas som att det är ett radioprogram för blivande husmödrar. Clara förklarar dock redan i samband med presskonferensen att målgruppen är både kvinnor och män, och att namnet är en hyllning till den kunskap och som våra genrations far- och mormödrar besitter, inte en uppmaning till tjejer eller killar att  bli hemmafruar. (Antyds det inte då och då att det är Clara som drar in mest pengar i familjen? Jag skulle det tycka det var väldigt fint om Clara blev en svensk Bree Van De Camp, minus neuroser). Jag tror det blir kul, och jag vill gärna lära mig hur jag gör rent ugnen utan flaskor med dödskallemärkt innehåll.

Sedan var det DN:s artikel om Stockholm Cupcake. Visserligen tycker jag bilden med småskäggiga män som omsorgsfullt lägger glasyr på muffins är väldigt fin, men varför gör DN ett "seriöst" matreportage om cupcakes först när det är män som bakar dem?

Medan ni och jag funderar på det kan vi läsa Lizas inlägg om hur 80-talisttjejer alltid gör fel i alla fall.

1 kommentar:

  1. Ja!

    Jag tycker inte att man behöver läsa mycket hos Underbaraclara för att inse att det inte är reaktionära könsstereotyper som spökar utan genuint intresse för ekologi, återvinning, pyssel och matlagning. Något som verkar helt ok när typ Tomas Tengby ägnar sig åt det.

    SvaraRadera